Er was een tijd dat biologische voedselwaren aanzienlijk duurder waren dan andere producten. Maar dit prijsverschil is flink gedaald waardoor de vraag naar biologisch voedsel flink is toegenomen. Klanten van de vroegere ecowinkels gaan nu net zo graag naar de reguliere grote supermarkten vanwege het grote aanbod.
In 2018 is de consumptie van biologische producten met 7% toegenomen en vooral de grotere supermarkten profiteren hiervan. De grootste grutter van ons land biedt inmiddels al 1600 biologische producten aan. De consument vindt bij biologische producten de kwaliteit belangrijker dan de prijs. En ook om boodschappen te doen in één winkel in plaats van in meerdere. Zijn ze in de grote supermarkt, dan nemen consumenten ook de biologische producten mee in plaats van daarna ook nog naar de speciaalwinkel te gaan. Grote supermarkten spelen hier handig op in door in de communicatie het accent te leggen op de bewustwording van de consument dat biologische voedselwaren gezond en duurzaam zijn maar ook door een groot aanbod te creëren. En klanten nemen dit graag aan waardoor een grote groei in consumptie van biologische producten is waar te nemen.